اوره

اوره/اورک به معنای دل/قلب در ترکی است. orah در انگلیسی معنای گردو می‌دهد که شکلی شبیه به مغز دارد.

اوره

اوره/اورک به معنای دل/قلب در ترکی است. orah در انگلیسی معنای گردو می‌دهد که شکلی شبیه به مغز دارد.

تسبیح فاطمه

پنجشنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۵۱ ب.ظ

تسبیحات حضرت زهرا

من در حدی نیستم که بیام فلسفه تسبیحات حضرت زهرا رو تبیین کنم. یا حتی گوشه‌ایش رو بگم.
ولی خب وبلاگ است و  و امکان انتشار ایده‌ها، فکرها.


راستش را بخواهید از «الله اکبر» استفاده می‌کردم که بگویم هر چیزی که برایم اتفاق افتاده بزرگ نیست، خدا بزرگ‌تر است. «الحمدلله» هم فرصت شکر خدا و فکر کردن به داشته‌هایم و خوشحالی و شادی.
ولی «سبحان‌الله»؟ تا مدت‌ها همین طوری می‌گفتم. بعدها فکر کردم که یک نوع تعریف است، یک نوع ابراز محبت. نعوذبالله از تشبیه، ولی نیست آدم به یک خانمی ابراز علاقه می‌کند می‌گوید زیبایی، من هم که خب خانمی نداشتم(: موقع سبحان‌الله گفتن فکر می‌کردم که دارم تعریف می‌کنم، تعریف از نوع ابراز محبت، این که پاک و منزهی خدا. خوبی خدا.


بعد فهمیدم که آدم وقتی عاشق می‌شود جز خوبی معشوقه چیزی نمی‌بیند. عیب‌هایش را نمی‌بیند. گفتم شاید «سبحان‌الله» هم می‌تواند نقطه‌ای باشد برای ایجاد محبت، علاقه به خدا. این که پاک پاک است و منزه است و هیچ ایرادی ندارد. هیچ. گفتم که شاید این طوری بشود عشق را تجربه کرد.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • پنجشنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۵۱ ب.ظ
  • سعید رمضانی

نظرات  (۱)

سبحان‌الله برای وقتی‌ست که کلام از توصیف خداوند ناتوان می‌ماند. از کسی که می‌دانست شنیدم می‌گفت هر وقت خواستید خداوند رو توصیف کنید و لحظه‌ای به فکر رفتید که کدام را بگید یا چطور بگید که دقیق باشد، به جایش بگوئید سبحان‌الله.
به نظرم توصیف خوبی‌ست از معنی این تسبیح. یعنی خلاصه همه صفت‌های خداوند.
پاسخ:
هممم، این هم نکته جالب و به قول ما ترک‌ها «بِینَ باتان» (با عقل جور در میاد) بود.
ممنون
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی